Tuesday, April 3, 2007

CE FACE UN EDITOR FOTO IN USA

Andrei Pungovschi este un fotograf norocos; e plecat in State si face ce stie mai bine: fotojurnalism. Intrucat am vazut (prin intermediul blogului sau) ca stie muuuulte despre meseria asta, am incercat marea cu degetul si l-am intrebat cu ce se ocupa un editor foto in America. Iata raspunsul lui...

Un editor foto aici face urmatoarele chestii: partea administrativa - are grija ca sa planifice fiecare eveniment la care il trimite pe fotograf (telefoane de confirmare la oamenii care urmeaza sa fie pozati, print cu descrierea evenimentului, cu nume si telefoane de contact, adresa, directii, plus descrierea sumara a imaginilor de care e nevoie), partea de editare - cand se intoarce fotograful de pe teren, il /o lasa sa-si faca o selectie preliminara, apoi se uita impreuna pe selectii si pe tot cardul, aleg impreuna ce intra in ziar (editorul are ultimul cuvant, dar in general e de comun acord) si partea instructiva (inainte de fiecare eveniment, sta de vorba cu fotograful, il sfatuieste ce sa urmareasca, atat jurnalistic, cat si vizual, apoi, dupa ce s-au intors oamenii din teren, sfaturi despre ce ar fi putut face fotografii diferit, ori ce alte chestii ar fi putut incerca).

Sunt cateva mari diferente intre editorii de aici si cei de acasa. In primul rand, astia nu se limiteaza sa aleaga poze. Rolul lor cel mai important este sa ii duca pe fotografi la un nivel cat mai inalt in fotojurnalism, sa lucreze cu fiecare in parte pe ce si-ar putea imbunatati si sa ii motiveze zilnic. O alta diferenta e ca in Romania nu prea exista editori foto. Din cate stiu (si nu cred ca s-a schimbat ceva), pot sa numar pe degetele de la o mana editorii foto de acasa. Si s-ar putea sa nu-mi trebuiasca toate cinci degetele.

Ceea ce numeste un ziar "editor foto", in majoritatea cazurilor, sunt niste administratori de baze date. Muta poze de ici-colo. Fara o educatie vizuala cat de cat si, mai trist, fara notiuni elementare de jurnalism de bun simt. Am dat cateva exemple despre chestii pe care le-am invatat de la editorii mei pe blog, pe link-ul de mai jos.

http://unfoto.blogspot.com/2007/03/niste-mailuri.html

No comments: